»Moje studentské portfolio «

Podzim 2023 - leden 2024

Reflexe mých studijních cílů 1. semestru
Designu Informačních Služeb

V rámci 1. semestru studia DIS jsem se zaměřila na TŘI klíčové cíle, které reflektují můj zájem o praktickou aplikaci designu ve vzdělávání dospělých.

Prvním cílem bylo pochopit, jak design thinking může obohatit tvorbu online vzdělávacích služeb pro dospělé, což by mi umožnilo lépe strukturovat a inovovat vzdělávací programy s důrazem na učení se učením.

Druhým cílem bylo získání dovedností v mapování, identifikaci a analýze potřeb uživatelů, což by vedlo k efektivnějšímu navrhování kurzů, které více odpovídají potřebám a preferencím cílové skupiny.

Třetím cílem bylo seznámit se s novými technologiemi a nástroji, jako je virtuální realita a AI, což by rozšířilo moje edukační nástroje a poskytlo mi nové způsoby, jak zprostředkovávat vzdělávací obsah dospělým.

Jak se mi povedlo mé cíle naplnit

Už v květnu 2023 jsem nic nenechala náhodě a přihlásila se do kurzu celoživotního vzdělávání MU - Design Thinking: Jak nabízet žádoucí a úspěšné služby nebo řešit komplexní problémy, který jsem v prosinci úspěšně dokončila a musím říct, že mi kurz posloužil jako super doplnění a přípravka na několik povinných předmětů v prvním semestru studia DIS.

Možná jsem si to trochu časově víc předimenzovala, ale vložená energie se mi vyplatila. V rámci tohoto studia jsem si totiž mohla projít všemi fázemi designového procesu, a to nejen teoreticky, ale také prakticky, takže výsledkem mého snažení byl prototyp mé nové služby. Finální prezentaci mého několikaměsíčního projektu si můžete prohlídnout ve videu níže.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Hlouběji do problematiky designového myšlení jsem se ponořila díky předmětu Úvod do designového přemýšlení, abych mimo jiné zjistila, že designové myšlení nebo jeho prvky už teď využívám v každodenním životě, a to jak v profesní, tak v osobní rovině.

Věnuji se vzdělávání dospělých a tvorbě online vzdělávacích služeb a designové myšlení je zde klíčové. Pomáhá mi lépe pochopit potřebyočekávání mých klientů a uživatelů. Chci tvořit účelné kurzy pro lidi a s lidmi. Z prvků design. myšlení, s nimiž pracuji denně, bych ráda zmínila empatii, díky které mohu více pochopit, na jaké výzvy a překážky mohou uživatelé při online vzdělávání narážet a na základě toho jsem schopná přizpůsobovat obsahformát kurzů a mých služeb, aby byly přístupné všem, kteří se chtějí takto vzdělávat.
Při vývoji nových služeb včetně vzdělávacích materiálů často využívám metody prototypování. Umožňuje mi to experimentovat s různými formátypřístupy a rovnou je otestovat s uživateli.
Také hojně využívám testovánízpětnou vazbu uživatelů, které mi pomáhají zlepšovatpřizpůsobovat obsah i služby tak, aby co nejvíce pomáhaly vyřešit problémpotřeby mé cílové skupiny.

V osobním životě jsou mi blízké principy empatie, jednoduchosti a funkčnosti a k životu mám obecně optimistický přístup. Nalézám řešení a nehledám překážky, spíš cesty. A všechny tyto prvky patří do designového myšlení.

K naplnění mého druhého vzdělávacího cíle zatím nedošlo. Mapovat a zjišťovat potřeby uživatelů se budeme podrobněji učit ve 2. semestru, ve kterém se zaměříme na uživatelský a kvalitativní výzkum a na data pro design služeb a jejich analýzu. Tento cíl si tudíž přesunu do druhého semestru.  

Naplnění třetího cíle bylo spojeno s mým velkým očekáváním. Jsem fanda do užitečných technologií a ráda různé nástroje a nová technologická řešení ve vzdělávání dospělých objevuji a využívám. ChatGPT aktivně používám již od začátku roku 2023, spolu s dalšími nástroji založenými na AI, ale virtuální realita a VR headsety ve výuce na dálku byly v mém životě úplnou novinkou. I proto jsem se těšila na seznámení s virtuálními brýlemi a na společné testování prostředí pomocí různých aplikací. Uvědomila jsem si, že virtuální realita by mohla být velmi praktickou alternativou při vzdělávání dospělých.

Díky různým prostředím VR umožňuje ponořit se do vzdělávacího obsahu a doslova ho prožít. VR může poskytnout realistické tréninkové scénáře pro praktické zkušenosti použití cizího jazyka například v klasické čajovně v Anglii nebo v restauraci na Manhattanu (vyzkoušeli jsme si aplikaci Engage, ve které jsme před soudem obhajovali svá práva pro klidný život v rezidenční čtvrti anebo se ocitli uprostřed lvího výběhu anebo si zprostředkovaně prožili den v životě bezdomovkyně v aplikaci We live here, či si vyzkoušeli komunikovat a fungovat různými způsoby například pomocí emotikonů, avatarů nebo psaní do vzduchu v apce VR chat). Napadá mě ještě dalších deset způsobů, jak a proč využívat VR při vzdělávání dospělých a myslím, že tímto směrem půjdu i v dalších semestrech studia.

A abych neupozaďovala další technologie, pak ráda zmíním skvělé a praktické přednášky Josefa Šlerka, který dokáže mluvit o datech, AI nebo sémiotice neuvěřitelně lidsky a poutavě. Díky jeho vhledům jsem zjistila, jak fungují AI generativní nástroje a proč některé věci umí lépe a některé ‚blbě‘, což vlastně vychází z našeho nepochopení principů fungování těchto nástrojů.

A jen tak mimoděk a mimo mé plány, se učím pracovat s Mirem, trochu nedobrovolně s Teamsy 😊, povinně s IS MU, ve kterém často hledám a nacházím nové možnosti a kanály, objevila jsem platformu Medium, v jejíž Design KISK sekci také publikuji já (rozhovor s Ondřejem Ilinčevem, specialistou na UX design a optimalizaci digi produktů o tom, proč není potřeba ani v designu, ani v architektuře stavět si krásné pomníky, ale spíš věci dělat užitečné) i mí kolegové designéři, lektoři, studenti a čerpám odtud mnoho inspirace.

Dalo by se toho napsal ještě hodně, ale aby se mi to nezvrhlo, protože toto je reflexe mých studijních cílů, tak se patří zakončit článek pozitivním vzkazem Mirce DJ do budoucna: „Jsi skvělá, že jsi to zvládla a je úžasné, že tě to baví! Vítej v dalším semestru.“ (Tu poslední část věty optimisticky plácám do vzduchu, protože se ještě všechno v ISu nezazelenalo tak, jak by mělo, ale jsem OPTIMISTA 😊).

Stay tuned! ♥

Zajímá tě moje cesta za DESIGNEM informačních služeb?

Chceš se mnou spolupracovat na designu svých vzdělávacích projektů podle principů designovéh myšlení? 
Dej mi o sobě vědět!

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely vyřešení vašeho dotazu. Zásady zpracování osobních údajů

Říká se, že na komerčních stránkách podnikatelů a firem sekci "o mně nebo o nás" nikdo nečte. 

NENÍ TO PRAVDA

Kdyby existoval jediný člověk, který si tuto sekci na vašich stránkách přečte, pokud se tam dostane, pak jsem to .

Věřím, že se v celém kosmovesmíru najde minimálně jeden člověk, který si tuto stránku na mém webu taky všimne a možná si něco o mně přečte. 
Psaní pro mě vždy bylo nástrojem k uvolnění myšlenek, stresu i štěstí, smutku i euforie. Jazyk je stvořen přesně k tomuto účelu - sdělovat. 

A tak budu na těchto stránkách sdělovat střípky ze svého života, protože to je to, proč tu jsme. ŽÍT SVŮJ ŽIVOT.