„Když píšeme rukou, hned se učíme,“
potvrzuje fyziolog a neurofyziolog František Vyskočil, který patří k našim nejuznávanějším odborníkům na fungování mozku a nepřímo tak potvrzuje to, co já dělám přirozeně už léta, kdykoliv se něco učím.
Přiznám se, že jsem velkým fanouškem psaní rukou, i když třeba tento článek píšu v počítači. Když se ale něco učím, je mi příjemnější, když si mohu své poznámky, slovíčka, celé věty, překlady a poznámky ke gramatice psát ručně. Mnohokrát se mi vyplatilo psát si slovíčka ručně, písmeno po písmenu a současně je vyslovovat nahlas. Někdy jsem působila asi jako blázen, když jsem se učila slovíčka a mluvila jsem, zatímco jsem si přepisovala slova a říkala nahlas věty, ve kterých jsem slovo použila a rovnou si větu psala. Když jsem se učila angličtinu, italštinu i francouzštinu, pokaždé jsem popsala neuvěřitelné množství papírů a starých sešitů, do kterých jsem si ručně psala věty, a i celé texty na určité téma. Funguje to!
Existují objektivní studie se 2 skupinami studentů. Jedna skupina si zapisovala poznámky rukou a ta druhá v počítači. Ti, co psali rukou, měli delší paměťovou stopu a 2.-3. den si své poznámky vybavovali lépe, ve srovnání s těmi, kteří si psali poznámky do počítače.
Zdroj: Studie Pam A. Mueller a Daniel M. Oppenheimer, The pen is mightier than the keyboard: advantages of longhand over laptop note taking
Psaní hodně pomáhá v procesu učení se cizího jazyka a může vás opravdu hodně a rychle zlepšit v angličtině a současně připravit na MLUVENÍ. Psaní vám pomůže přijít na to,
A pokud si myslíte, že jediným způsobem, jak trénovat psaní v angličtině je ubíjející psaní anglických esejí, tak tady je pár tipů, jak dostat psanou angličtinu do každodenního života lehce a svižně:
50 interaktivních SLOVNÍCH KARET S POSLECHEM VÝSLOVNOSTI A PDF K TISKU ZA 99 KČ
– metoda slovních karet v PRAXI
naučit se slova používat v anglických větách a v situacích ze života?
Můžete si ze slovíček vytvořit slovní kartičky = o metodě slovních karet jsem mluvila tady a trénovat a procvičovat si je kdykoliv to je možné. Dokonce můžete do učení se zapojit i další členy rodiny – děti, babičky, dědečky nebo kamarády, například tím, že se slovními kartami budete hrát společenské hry. Podle toho, jakou kartu si kdo vytáhne, vytvoří anglickou větu, ve které použije slovo z kartičky nebo dané slovo popíše anglicky tak, aby jej ostatní uhodli. Děti mohou na kartičky spolu s prarodiči nakreslit obrázky činností a věcí tak, aby ostatní uhodli, jaké anglické slovo je na kartičce.
Ručně psaný seznam slov si můžete nalepit třeba do diáře nebo deníku, ať ho máte stále po ruce pro případ, že máte chvilku a můžete trénovat slovíčka kdykoliv. Věty si v hlavě můžete tvořit pořád.
Slova ze seznamů můžete využít i při psaní scénářů běžných dialogů (můj tip o pár řádků výše) a dostanete je tak do vět a do kontextu, a hlavně do praxe. Chytrý slovníček = Smart Word list si můžete vytvářet i TÉMATICKY – například za 2 měsíce jedu na dovolenou, kde chci angličtinu používat, tak si vytvořím seznam sto nejpoužívanějších anglických podstatných jmen a sto nejpoužívanějších anglických sloves pro cestování a trénuji každý den. Na dovolené už se vám nestane, že nebudete mluvit anglicky, protože budete neustále marně lovit slovíčka…
A pokud stále přemýšlíte, proč byste se měli věnovat psaní v angličtině, pak vás pošlu zase na začátek této série o 4 zásadách, které by měl zvládnout každý, aby se naučil anglicky (nebo německy, španělsky, čínsky…). Mluvila jsem o nich v tomto článku. O důležitosti udržovat rovnováhu ve 4 dovednostech, když se chcete naučit anglicky – čtení, poslech, psaní a mluvení, píšu nebo hovořím v samostatných článcích a podcastech, které najdete u mě na webu v sekci blog nebo podcast.
PSANÍ patří mezi AKTIVNÍ jazykové DOVEDNOSTI, protože pokud chceme mluvit a psát anglicky a vyjadřovat tak svoje myšlenky, musíme přemýšlet o tom, jaká slova použít, jak je dát do vět a jak správně využít gramatiku. Aktivní dovednosti jsou obtížnější než ty pasivní a vysvětluje se tím i to, že mnoho studentů angličtiny rozumí a chápe podstatně víc, když má text napsaný a může si jej přečíst, než kdyby měli stejnou situaci popsat vlastními slovy a myšlenkami, ať už formou vyprávění nebo napsání eseje.
V jediné online ANGLICKÉ ČAJOVNĚ, anglicky nejen MLUVÍME, ale rozvíjíme i další dovednosti, které pomáhají rychle a natrvalo se ANGLIČTINU NAUČIT. Anglický poslech, čtení, fráze, idiomy a slovíčka a také rozvoj PSANÍ v angličtině při přípravě na konverzace, jsou součástí každého tématu, kterých je v Mirka’s English Tea Room 52, stejně jako je týdnů v roce. Vyzkoušej si English Tea Room za 99 Kč na 14 dní ZDE.
PŘÍŠTĚ: 4. dovednost – MLUVENÍ. Kdy, jak a proč začít s aktivním mluvením. Jak cvičit mluvení v angličtině a plynulost doma nebo v kurzu angličtiny. Jak důležitá je výslovnost. Proč se anglické výslovnosti věnovat a kdy s ní začít. Proč trénovat mluvení s (ne)rodilým mluvčím a jak vás může kvalitní zpětná vazba učitele angličtiny rychle a trvale v angličtině zlepšovat.
600 000 slov ve slovníku, ale jen 100 z nich tvoří 50 % angličtiny
"Vážená paní Mirko, Na fakultě jsem se věnoval především didaktice a komunikaci. Jedna věc je nějaký obor znát a umět; druhá věc je "umět" to naučit ostatní! Proto obdivuji Váš "počin" - přehled 100 základních slovíček z "obávané" angličtiny. Všechno, co může ostatním pomoci v cestě za poznáním a věděním zaslouží velké uznání. A ve Vašem případě dokonce pomoc nezištná! Dovoluji si Vám proto poděkovat za mladší příslušníky mé rodiny a také za všechny zájemce o angličtinu, hlavně ty věčné začátečníky!"