Ano, děti se obecně učí jazyky lépe než dospělí. Mají méně výslovnostních návyků a jejich mozek se vyvíjí a zpracovává jazyk snadněji než u dospělých. Navíc děti mají tendenci být více otevřené novým věcem, a to beze strachu z chyb či nedokonalosti, což jim umožňuje lépe se jazyk naučit.
Je dobré rozlišovat mezi učením se druhého jazyka a učením se cizího jazyka.
Druhý jazyk se učí jako další jazyk vedle mateřského jazyka. Tento jazyk může být stejně významný jako mateřský jazyk a může být používán v běžném životě, protože a nejenom, žijeme v zemi, kde se tento jazyk používá.
Jazyk cizí se obvykle učí jako dodatečný jazyk, který není stejně významný jako mateřský jazyk. Cizí jazyky se učíme z různých důvodů – pro účely cestování, práce nebo jako koníček.
Zkráceně lze říci, že druhý jazyk se učí jako součást běžného života a jazyk cizí jako doplňkový jazyk.
Děti zvládají druhý jazyk velmi dobře a obecně platí, že čím jsou mladší, tím lépe se učí. Je mnohem pravděpodobnější, že si člověk osvojí například výslovnost podobnou rodilým mluvčím, pokud se začne učit druhý jazyk v raném věku (před šestým nebo sedmým rokem).
Učení se cizímu jazyku probíhá za zcela jiných podmínek.
které by nutně vyžadovalo cizí jazyk ovládat. Navíc, není mnoho pravidelných příležitostí se s cizím jazykem potkávat a používat ho v běžných situacích a naše časové možnosti bývají omezené, protože na učení se si vyhrazujeme speciální čas. Také naše motivace k učení se musí být velmi silná, abychom vydrželi a nevzdali to po pár dnech či týdnech.
Děti se cizí jazyk mohou naučit stejně přirozeně, jako druhý jazyk, pokud mají v raném věku (doporučuje se začít co nejdřív, klidně hned od narození) hodně příležitostí se s cizím jazykem běžně setkávat. A to setkávání s cizím jazykem je na nás – dospělých, rodičích nebo prarodičích.
Dospělí jsou také schopni lépe a praktičtěji přemýšlet o tom, jak a co se učí a efektivně přijímat nové poznatky a převzít nad celým procesem učení kontrolu.
A JAK SE UČIT CIZÍ JAZYK SPOLEČNĚ? DĚTI + RODIČE + PRARODIČE? Tady je několik tipů:
Se svými dětmi jsem sepsala několik jednoduchých rozhovorů v angličtině, které mohou posloužit i vám, jako ‚noty‘ pro používání angličtiny při běžných aktivitách. Tady je ochutnávka několika témat. Více na konci článku
Stella‘n’Bernie + mum – making an apple pie
Stella‘n’Bernie – doing laundry
Stella‘n’Bernie – how to take off a jumper
Se svými dětmi jsem sepsala několik jednoduchých rozhovorů v angličtině, které mohou posloužit i vám, jako ‚noty‘ pro používání angličtiny při běžných aktivitách. Tady je ochutnávka několika témat. Více na konci článku
Stella‘n’Bernie – in a restaurant
Stella‘n’Bernie – playing with new friends
Stella‘n’Bernie – getting ice cream
Kurz, který je určený pro všechny bez rozdílu věku, a který může nastartovat společné učení se angličtiny je E-mailový kurz pro začátečníky anebo podzimní živý kurz Restartuj svoji angličtinu pro práci i pro pohodu. Ve všech svých kurzech propaguji a podporuji společnou motivaci přátel a členů rodiny, kteří spolu mohou trénovat, učit se zábavnou formou a navzájem se motivovat a podporovat. FUNGUJE TO!
Toto je krátký rýmovaný příběh, který jsem vytvořila pro moje děti, a který si hrajeme před spaním jako divadýlko s plyšáky, které máme doma. Říkanka je jedinečná v tom, že obsahuje pouze 50 unikátních slov, které si lehce zapamatujete a díky rýmování je s vámi budou za chvíli opakovat i vaše děti.
Once upon a time, there was a cat
Named Pat, who wore a hat
Pat loved to play and dance a lot
But one day, he got lost in the woods and felt very hot
He met a kind mouse, named Lou
Who helped Pat find his way home, it’s true
Pat was so happy and wanted to say thank you
So, he gave Lou a big hug and a „meow“
From that day on, Pat and Lou
Were best friends, and had so much fun, who knew?
They played and danced, under the sun
And their friendship would never be undone.
by MM 🙂
PS: Zaujaly vás krátké příběhy pro děti v angličtině, které jim můžete číst před spaním nebo si podle nich vytvořit vlastní hru. Příběhy, se kterými se děti lehce spřátelí a současně pro vás nebude extrémně náročné hledat vhodné příběhy, slova a obraty? Chcete s malými dětmi komunikovat anglicky, ale nevíte, jak začít mluvit o obyčejných společných činnostech ve vašem běžném životě? Rádi byste rozvíjeli angličtinu spolu, ale nevíte jak na to?
Klikněte sem, vyplňte krátký dotazník a již brzy vás překvapím zásobou příběhů a scénářů v angličtině, díky kterým můžete s angličtinou začít s dětmi už od jejich narození a zprostředkovat jim tak cizí jazyk co nejdříve. Jako bonus budete čas trávit spolu a učit se cizí jazyk.
600 000 slov ve slovníku, ale jen 100 z nich tvoří 50 % angličtiny
"Vážená paní Mirko, Na fakultě jsem se věnoval především didaktice a komunikaci. Jedna věc je nějaký obor znát a umět; druhá věc je "umět" to naučit ostatní! Proto obdivuji Váš "počin" - přehled 100 základních slovíček z "obávané" angličtiny. Všechno, co může ostatním pomoci v cestě za poznáním a věděním zaslouží velké uznání. A ve Vašem případě dokonce pomoc nezištná! Dovoluji si Vám proto poděkovat za mladší příslušníky mé rodiny a také za všechny zájemce o angličtinu, hlavně ty věčné začátečníky!"