»Moje (nejen) studentské portfolio «

únor - červen 2025
6. 6. 2025

AI asistent pro lektora a studenta angličtiny se zaměřením na specifické obory

Reflexe projektu v rámci PRAXE IV
AI tutoring with MM

Proč tento projekt

Osobní motivace
Téma AI asistentů jsem v sobě už nějakou dobu řešila, stejně jako jsem se odhodlávala k průzkumu od stolu, abych se v této oblasti nachytřila. 

Praktický problém
Poměrně často dostávám poptávky od studentů ze specifických oborů v oblasti zdravotnictví nebo techniky či údržby strojů a ač jsem zkušená lektorka a mentorka angličtiny, nemůžu být 100% profesionál v oborech, které jsou pro mě těžko uchopitelné i v češtině. 

Cíl
AI asistent mi připadá jako ideální nástroj pro pokrytí potřeb specificky orientovaných oborů z pohledu práce s konkrétní terminologií a oborovým jazykem. 
Chtěla bych si vytvořit nástroj, který pomůže překlenout mezeru mezi obecnou jazykovou výukou a specifickými odbornými potřebami studentů.

O čem projekt je

Chtěla bych si nastavit a vytrénovat AI asistenta v ChatGPT pro specifické obory mých studentů angličtiny - například robotická chirurgie anebo údržba řezacích strojů a robotů ve výrobě či jiné technické věci, kterým já odborně moc nerozumím, ale dokážu dodat materiály, ze kterých lze vycházet, stejně jako definovat specifické zaměření, potřeby či background studenta. 

Hlavní cíle projektu:

  • nastavit 1 asistenta v ChatGPT pro mě jako lektora pro konkrétní specifický obor
  • nastavit a sdílet 1 asistenta v ChatGPT s konkrétním studentem, kterého vytrénuji na specifické úkoly pro pravidelný oborový trénink studenta jako doplněk k běžným lekcím se mnou
  • otestovat práci s oběma asistenty a vyhodnotit jejich přínosy

Proces a metody

Výzkum od stolu
- rešerše dostupných AI nástrojů a jejich možné využití ve výuce jazyků
- analýza potřeb studentů z různých oborů

Mikroškolení s vybranými lektory/odborníky na AI ass
- brainstorming s Jirkou Leiderem
- miniškolení s Majdou Fialovou, která dělala AI asistentky v rámci hacknutí práce do předmětu Budoucnost práce a využila jsem její expertízy 
- Jake Dawson, 25 things you didn't know ChatGPT could do

Absolvování konkrétních kurzů věnujících se problematice AI
- Elements of AI - MOOC kurz
- Úvod do informační vědy s Josefem Šlerkou (DESB16)
- Kreativní práce s informacemi (KPI22) 
- Budoucnost práce: technologie, komunikace, kooperace s Radimem Chalupníkem (DESB45) a inspirace hacky jiných kolegů

Analýza získaných dat a dovedností 
- kde a jak nastavit asistenta na míru
- co a jak konfigurovat, jaké podklady a zdroje poskytnout
- jak promptovat

Konzultace s konkrétními klienty ohledně jejich potřeb
- díky předchozím krokům jsem věděla na co se ptát, abych mohla asistenta nakonfigurovat správně a sloužil opravdu k pokrytí konkrétních potřeb
- přesto jsem po prvních testech informace doplňovala, aby byli asistenti opravdu na míru

Prototypování konkrétních AI asistentů v ChatGPT
- Vytvoření prvních verzí AI asistentů pro vybrané obory - lektorský
- Vytvoření prvních verzí AI asistentů pro vybrané obory - studentský

Testování + sběr zpětné vazby
Pilotní testování lektorského asistenta a remote moderované uživatelské testování s vybranými studenty a sběr zpětné vazby (remote moderated usability testing)

Iterace prototypu metodou RITE
- okamžitá implementace zpětné vazby a doplnění konfigurace asistentů

Lektorský custom GPT asistent ve vývoji a testování

Studentský custom GPT asistent ve vývoji a testování

Výstupy

2 personalizovaní AI asistenti s konkrétním oborovým zaměřením 
- lektorský, který mi pomáhá s přípravou výukového plánu a cílených aktivit pro konkrétního studenta a současně podle něj mohu tvořit další oborové asistenty
- studentův, který pomáhá studentovi s tréninkem a rozvojem jeho oborových jazykových dovedností, a který funguje jako podpůrný nástroj pro studenta v době, kdy nemá 1:1 setkání

Zjištění a dopad

Pozitivní ohlasy: Student ocenil možnost individuálního tréninku s AI asistentem, který reflektuje jejich oborové potřeby a je cílený na specifické potřeby i jazykovou úroveň. Navíc jsem asistenta nakonfigurovala na míru konkrétní studentce včetně oslovení a tak, aby komunikoval v návaznosti na celý program a zněl jako já. 

Výzvy: Nastavení asistenta vyžaduje důkladné pochopení oborové terminologie a specifik a neustálou iteraci, tedy doplňování podkladů, krmení daty a šperkování promptů. V zásadě platí, čím detailněji dokáže klient specifikovat své potřeby, tím lepší asistent.
Hodně záleží na správné konfiguraci asistenta - pokyny, zdrojová data a pak i prompty.
Z pohledu uživatelského (studentského) využití, stále sbírám zpětnou vazbu, protože dovednost pracovat s asistentem je unikátní a jedinečná pro každého studenta.
Pro využití studentského asistenta je potřeba se zaregistrovat a přihlásit, ale jinak má všechny přednastavené funkce. Pro některé studenty toto může představovat určité omezení. 

Dopad: Zvýšení efektivity výuky a lepší přizpůsobení se individuálním potřebám studentů.

Reflexe a přínos

Osobní růst: Prohloubení znalostí v oblasti AI technologií a jejich aplikace ve vzdělávání. Asistenti mi otevřeli další nové a úžasné možnosti jak pracovat individuálně se studentem a připravovat ucelené a na míru šité programy kombinovatelné s 1:1 živým tutoringem. 

Profesní rozvoj: Získání zkušeností s vývojem a implementací AI nástrojů ve výuce starších dospělých.

Celkově jsem NADŠENÁ! Opravdu hodně dlouho mi trvalo dokopat se k nějaké rešerši a konsolidaci mých znalostí o využití custom AI asistentů. Baví mě možnost instantně asistenty zlepšovat a iterovat. 
Nutno také říct, že pro sběr zpětné vazby od studentů potřebuji více času, ale z dosavadních výstupů jsem opravdu ohromena. Je to báječný pomocník. 

Další kroky v projektu

Rozšíření projektu na další obory a integrace AI asistentů do běžné výuky.

Příprava tematických mikrokurzů zaměřených na nastavení AI asistentů pro jiné jazykové lektory. 

Stay tuned! ♥

Zajímá tě moje cesta za DESIGNEM informačních služeb?

Chceš se mnou spolupracovat na designu svých vzdělávacích projektů podle principů designovéh myšlení? 
Dej mi o sobě vědět!

Říká se, že na komerčních stránkách podnikatelů a firem sekci "o mně nebo o nás" nikdo nečte. 

NENÍ TO PRAVDA

Kdyby existoval jediný člověk, který si tuto sekci na vašich stránkách přečte, pokud se tam dostane, pak jsem to .

Věřím, že se v celém kosmovesmíru najde minimálně jeden člověk, který si tuto stránku na mém webu taky všimne a možná si něco o mně přečte. 
Psaní pro mě vždy bylo nástrojem k uvolnění myšlenek, stresu i štěstí, smutku i euforie. Jazyk je stvořen přesně k tomuto účelu - sdělovat. 

A tak budu na těchto stránkách sdělovat střípky ze svého života, protože to je to, proč tu jsme. ŽÍT SVŮJ ŽIVOT.