»Moje (nejen) studentské portfolio «

únor - červen 2025
6. 6. 2025

AI asistent pro lektora a studenta angličtiny se zaměřením na specifické obory

Reflexe projektu v rámci PRAXE IV

Proč tento projekt

Osobní motivace
Téma AI asistentů jsem v sobě už nějakou dobu řešila, stejně jako jsem se odhodlávala k průzkumu od stolu, abych se v této oblasti nachytřila. 

Praktický problém
Často dostávám poptávky od studentů ze specifických oborů v oblasti zdravotnictví nebo techniky či údržby strojů a ač jsem zkušená lektorka a mentorka angličtiny, nemůžu být 100% profesionál v oborech, které jsou pro mě těžko uchopitelné i v češtině. 

Cíl
AI asistent mi připadá jako ideální nástroj pro pokrytí potřeb specificky orientovaných oborů z pohledu práce s konkrétní terminologií a oborovým jazykem. 
Chtěla bych si vytvořit nástroj, který pomůže překlenout mezeru mezi obecnou jazykovou výukou a specifickými odbornými potřebami studentů.

O čem projekt je

Chtěla bych si nastavit a vytrénovat AI asistenta v ChatGPT pro specifické obory mých studentů angličtiny - například robotická chirurgie anebo údržba řezacích strojů a robotů ve výrobě či jiné technické věci, kterým já odborně moc nerozumím, ale dokážu dodat materiály, ze kterých lze vycházet, stejně jako definovat specifické zaměření a potřeby studenta. 

Hlavní cíle projektu:

  • nastavit 1 asistenta v ChatGPT pro mě jako lektora pro konkrétní specifický obor
  • nastavit a sdílet 1 asistenta v ChatGPT s konkrétním studentem, kterého vytrénuji na specifické úkoly pro pravidelný oborový trénink studenta jako doplněk k běžným lekcím se mnou
  • otestovat práci s oběma asistenty a vyhodnotit jejich přínosy

Proces a metody

Výzkum od stolu
- rešerše dostupných AI nástrojů a jejich možné využití ve výuce jazyků
- analýza potřeb studentů z různých oborů

Mikroškolení s vybranými lektory/odborníky na AI ass
- brainstorming s Jirkou Leiderem
- miniškolení s Majdou Fialovou, která dělala AI asistentky v rámci hacknutí práce do předmětu Budoucnost práce a využila jsem její expertízy 
- Jake Dawson, 25 things you didn't know ChatGPT could do

Absolvování konkrétních kurzů věnujících se problematice
- Elements of AI - MOOC kurz
- Úvod do informační vědy s Josefem Šlerkou (DESB16)
- Kreativní práce s informacemi (KPI22) 

Analýza získaných dat a dovedností 
- kde a jak nastavit asistenta na míru
- co a jak konfigurovat, jaké podklady a zdroje poskytnout
- jak promptovat

Konzultace s konkrétními klienty ohledně jejich potřeb
- díky předchozím krokům jsem věděla na co se ptát, abych mohla asistenta nakonfigurovat správně a sloužil opravdu k pokrytí konkrétních potřeb
- přesto jsem po prvních testech informace doplňovala, aby byli asistenti opravdu na míru

Prototypování konkrétních AI asistentů v ChatGPT
- Vytvoření prvních verzí AI asistentů pro vybrané obory - lektorský
- Vytvoření prvních verzí AI asistentů pro vybrané obory - studentský

Testování + sběr zpětné vazby
- Pilotní testování lektorského asistenta a remote moderované uživatelské testování s vybranými studenty a sběr zpětné vazby (remote moderated usability testing)

Iterace prototypu metodou RITE
- okamžitá implementace zpětné vazby a doplnění konfigurace asistentů

Výstupy

2 personalizovaní AI asistenti s konkrétním oborovým zaměřením 
- lektorský, který mi pomáhá s přípravou výukového plánu a cílených aktivit pro konkrétního studenta
- studentův, který pomáhá studentovi s tréninkem a rozvojem jeho oborových jazykových dovedností

Zjištění a dopad

Pozitivní ohlasy: Student ocenil možnost individuálního tréninku s AI asistentem, který reflektuje jejich oborové potřeby a je cílený na specifické potřeby i jazykovou úroveň.

Výzvy: Nastavení asistenta vyžaduje důkladné pochopení oborové terminologie a specifik a neustálou iteraci, tedy doplňování podkladů, krmení daty a šperkování promptů. V zásadě platí, čím detailněji dokáže klient specifikovat své potřeby, tím lepší asistent. Hodně záleží na správné konfiguraci asistenta - pokyny, zdrojová data a pak i prompty. 

Dopad: Zvýšení efektivity výuky a lepší přizpůsobení se individuálním potřebám studentů.

Co se povedlo a co jsem se naučila

Reflexe a přínos

Osobní růst: Prohloubení znalostí v oblasti AI technologií a jejich aplikace ve vzdělávání.

Profesní rozvoj: Získání zkušeností s vývojem a implementací AI nástrojů ve výuce.

Další kroky v projektu

Rozšíření projektu na další obory a integrace AI asistentů do běžné výuky.

Příprava tematických mikrokurzů zaměřených na nastavení AI asistentů pro jiné jazykové lektory. 

Stay tuned! ♥

Zajímá tě moje cesta za DESIGNEM informačních služeb?

Chceš se mnou spolupracovat na designu svých vzdělávacích projektů podle principů designovéh myšlení? 
Dej mi o sobě vědět!

Říká se, že na komerčních stránkách podnikatelů a firem sekci "o mně nebo o nás" nikdo nečte. 

NENÍ TO PRAVDA

Kdyby existoval jediný člověk, který si tuto sekci na vašich stránkách přečte, pokud se tam dostane, pak jsem to .

Věřím, že se v celém kosmovesmíru najde minimálně jeden člověk, který si tuto stránku na mém webu taky všimne a možná si něco o mně přečte. 
Psaní pro mě vždy bylo nástrojem k uvolnění myšlenek, stresu i štěstí, smutku i euforie. Jazyk je stvořen přesně k tomuto účelu - sdělovat. 

A tak budu na těchto stránkách sdělovat střípky ze svého života, protože to je to, proč tu jsme. ŽÍT SVŮJ ŽIVOT.