»Moje studentské portfolio «
Únor - červen 2024
16. 6. 2024
Reflexe mých studijních cílů 2. semestru
ZAČÍNÁ 2. semestr!
I takto bych mohla začít psát reflexi na druhý semestr studia. V té větě se odráží vše, co je třeba o druhém semestru říct. Bylo to tak rychlé, že mám pocit, že to sotva začalo, je to u konce....
Celkově bylo náročné přeskočit plynule a bez nádechu z 1. do 2. semestru, protože sotva skončilo zkouškové, začala synchronní setkání ve druhém semestru a s tím semestrální úkoly, průběžné úkoly a testy, skupinové úkoly a projekty a DEADLINY.
Kdybych měla popsat 2. semestr jedním slovem, pak by to bylo slovo deadline nebo česky TERMÍN. Termíny nám hořely hned od samého začátku a vydrželo jim to až do zkouškového období. Prostě toho bylo moc.
Tento semestr jsem se odvážila si navíc k povinným předmětům zapsat 2 povinně volitelné, které jsem doufala, že časově zvládnu, protože mi připadalo, že mi hezky doplní studium a avizované zaměření druhého semestru. No, doplnily, ale za cenu mnoha probdělých nocí nad termíny průběžných úkolů, jejichž rozsah byl někdy až nepochopitelný....
Teď, když jsem téměř v závěru, mohu retrospektivně říct, že se dala náplň tohoto semestru krásně provázat jedním větším skupinovým nebo individuálním projektem, ve kterém by se smysluplně a prakticky protnuly všechny povinné předměty - Uživatelský a Kvalitativní výzkum, Data, Inkluzivní design, Sociální interakce ve VR i Praxe II. Je proto škoda, že každý předmět a vyučující ohraničil svůj předmět samostatnými úkoly (někdy i několika v průběhu semestru + finálním projektem), což způsobilo, že jsme si sice nové poznatky vyzkoušeli v praxi, ale čas nám dovolil klouzat jen po povrchu, místo ponoření se do hloubky jednoho semestrálního projektu, který bychom viděli z mnoha úhlů.
Moje cíle a jak se mi je povedlo naplnit
Z minulého semestru jsem si přetáhla jeden z cílů, a to mapování a žjišťování potřeb uživatelů - jak vést uživatelský výzkum, seznámit se s metodami a vyzkoušet si je, naučit se pracovat s daty a analyzovat je.
V tomto cíli se mi propojily téměř všechny předměty, které v tomto semestru byly povinné. Úvod do uživatelského výzkumu tomu všemu dal rámec, který jsem potřebovala mít k pochopení předmětu Kvalitativní výzkum pro Design služeb a semestrálnímu projektu, na kterém jsme pracovali s 5 dalšími kolegy a kolegyněmi, a který se věnoval zlepšování kurzů první pomoci.
Naše práce na tomto projektu, věnovanému kvalitativnímu výzkumu, byla podmíněná ochotou spolupracovat, facilitovat, zjišťovat, vést rozhovory, propojovat a analyzovat data, která jsme potom vizualizovali v infografice.
Tím jsme si vše propojili s předmětem Data pro DS, který mě osobně zaujal asi nejvíc v tomto semestru. Poutavé materiály, inspirující příklady a pozitivní osobnost Gabriely v roli hlavní lektorky tohoto kurzu mě poprvé v životě namotivovala si o vizualizaci dat a infografice zjišťovat víc. Svoje zajímavé aha momenty jsem popsala ve svém datovém deníku zde.
V naplnění tohoto cíle mi pomohl také předmět Kreativní práce s informacemi, který obsahoval mnoho zdrojů a doporučení na online nástroje, paměťové techniky nebo práci s AI a vizualizaci informací. Tento předmět byl hodně zajímavý, ale nesmírně časově náročný na studium rozsáhlých materiálů, zpracování celkem 8 průběžných úkolů a testů nebo vedení kreativního deníku či poskytování zpětné vazby na 3 úkoly kolegů každých 14 dní.
Na naplnění druhého cíle jsem se hodně těšila. Spolu s Andreou jsme v roli tutorů připravily pro další spolužáky představení a testování apky MeetinVR, která poskytuje platformu pro workshopy, školení či vzdělávání, pokud se chcete setkat se svým týmem nebo zákazníky ve virtuálním prostředí. Testování a spolupráce s Andreou hodnotím jako jeden z nejlepších zážitků tohoto semestru, stejně jako apku samotnou.
Díky roli tutora jsme si mohly na vlastní kůži vyzkoušet, co všechno musíme připravit a otestovat, vyzkoušet a sepsat předtím, než někoho chceme apkou alespoň trochu profesionálně provést.
Další VR aplikaci, kterou jsem si mohla vyzkoušet v rámci studentského testování byl Innerworld zaměřený na duševní zdraví. Existence VR aplikace, kde se setkáváte s lidmi s různými traumaty, kde se řeší skupinová psychoterapie, kde jsou odborní průvodci a lidé se svěřují se svými hlubokými problémy a traumaty u virtuálního táboráku nebo vánočního stromu, mě upřímně hodně překvapila. Nedovedla jsem si představit, jak moc dobře může fungovat psychoterapie ve VR, ale přesvědčila jsem se, že může.
V tomto semestru jsem si vyzkoušela i aplikaci Recroom nebo eDive a vyzkoušela bych si i další, jenže čas bohužel nebyl.
Kolem a kolem se dostávám k mému 3. cíli a tím je moje psychické zdraví. Ke konci semestru jsem se dopracovala a v této chvíli finalizujeme se spolužákem Jirkou náš semestrální projekt do předmětu Praxe II., který tvoří jakousi pomyslnou třešničku na dortu. Vychází z projektu kvalitativního výzkumu na téma první pomoci, o kterém jsem psala v úvodu a v tomto projektu rozvíjíme metodou kvantitativního výzkumu téma do větší hloubky. Když o tom přemýšlím, tak vůbec netuším, kde jsme všichni na tolik úkolů vzali čas... Moje rodina už mě zná jen osvícenou modrým světlem mého notebooku nebo mluvící s týmovými kolegy ve video hovorech či s nasazenými VR brýlemi.... Těším se na léto, abych po něm mohla začít 2. rok na Masaryčce :).
Stay tuned! ♥
Zajímá tě moje cesta za DESIGNEM informačních služeb?
Chceš se mnou spolupracovat na designu svých vzdělávacích projektů podle principů designovéh myšlení?
Dej mi o sobě vědět!
Říká se, že na komerčních stránkách podnikatelů a firem sekci "o mně nebo o nás" nikdo nečte.
NENÍ TO PRAVDA
Kdyby existoval jediný člověk, který si tuto sekci na vašich stránkách přečte, pokud se tam dostane, pak jsem to já.
Věřím, že se v celém kosmovesmíru najde minimálně jeden člověk, který si tuto stránku na mém webu taky všimne a možná si něco o mně přečte.
Psaní pro mě vždy bylo nástrojem k uvolnění myšlenek, stresu i štěstí, smutku i euforie. Jazyk je stvořen přesně k tomuto účelu - sdělovat.
A tak budu na těchto stránkách sdělovat střípky ze svého života, protože to je to, proč tu jsme. ŽÍT SVŮJ ŽIVOT.