»Moje studentské portfolio «
únor - květen 2024
Datový deník
2. semestru studia DIS přinesl mnoho novinek a zejména i stresu a miliony průběžných deadlinů. Mezi některé z nich patřily i průběžné úkoly do předmětu Data PRO DESIGN SLUŽEB.
Zadání 1. úkolu znělo jasně 🙂
"Popíšte minimálne štyri činnosti, situácie či aktivity, ktorými sa predstavíte ostatným. Zároveň sa však zamyslite, aké dáta sa o tejto aktivite či situácii zaznamenali - nech si dáta tvoríte sami alebo sa o vás generujú niekde automaticky. Svoje predstavenie uverejnite formou komentáru do vlákna konverzací v Teamsech."
1. log
Představ se ostatním pomocí dat - 4 činnosti
26. 2. 23:49
A jaká data z toho vylezla
Ahoj, jsem Mirka a statisticky nejsem alkoholik (dám si průměrně 2 skleničky červeného vína týdně a na základě dat z tohoto zdroje se za rizikové považuje průměrné denní pití více než 20 g etanolu, což je cca 1–2 sklenice u žen)
ALE TEĎ VÁŽNĚ 😊 Jsem full time zaměstnanec v soukromé sféře, full time máma, vedu svůj srdcový projekt zaměřený na online jazykové vzdělávání dospělých, jsem studentka DIS, vášnivá čtenářka a konzumentka zajímavých dat (nebo spíš informací?) a dobrého jídla. Miluji cestování, fajn lidi a baví mě vzdělávání.
Jaká je moje každodenní (datová) rutina?
Hodně dat o sobě vědomě i nevědomě pouštím v online i offline obchodech specializovaných na potraviny nebo knihy (cookies člověk musí ‚baštit‘ snad už i na veřejných toaletách, a to nemluvím o věrnostních programech), ale hodně dobře mě (a mou rodinu) znají také v systémech jídelen, předškolních zařízení, lékařů, státní správy (blíží se termín daňového přiznání a jiných libůstek) nebo třeba zaměstnavatele.
Díky mému projektu mentorkamirka.cz mám tu čest vcelku dost času trávit na sítích, kde aktivně přispívám, sdílím, tvořím a inspiruju se a budiž mi odměnou, že mě VELKÝ BRATR sleduje na každém kroku – stačí se zmínit nahlas nebo šeptem a už to jede – tu reklama na zajímavou konferenci, tam reklama na skvělý business boost program a jinde zas na mě svítí zářivá nabídka konkurence.
Data na sítích a webech rozdávám, ale také sbírám. Spravuji a pracuji s databází asi 6000 uživatelských kontaktů na platformě, která mi pomáhá s e-mailovou automatizací, s jinou, která je fajn na fakturaci a statistiky prodejů a monitorování nákupního chování na mém webu a s další, která mi pomáhá analyzovat, co návštěvníci na mém webu hledají nebo dělají a jak dlouho se těmto činnostem věnují… and much more.
Pohledem do mých dat v počítači a telefonu, které používám denně, lze poměrně jednoduše zjistit, že jsem zvládla 1. semestr studia DIS a načala semestr 2., a že jsem už teď v totálním průšvihu, co se týká mé obsazenosti, deadlinů a vytížení, protože Google kalendář prostě nelže… (a to neví, že si paralelně vedu analogový diář, kam si píšu věci, o kterých nechci, aby pan Google věděl.)
Závěrem (ne, nepíše to AI) bych chtěla podotknout, že po přečtení prvního modulu tohoto předmětu jsem se mírně orosila (zejména po článcích zaměřených na metadata) a myslím, že je čas nalít si sklenku vína, abych se z toho nezbláznila.
Gud najt evrybaby!
Musím říct, že tento úkol byl hodně zajímavý. Ještě dosud nikdy jsem o svém životě a sama o sobě nepřemýšlela v datech. Přimělo mě to ještě víc přemýšlet o tom, jaká data o sobě světu dávám a jaká data obecně poskytujeme v podstatě veřejně a přístupné všem.
2. log
Data scraping
01. 04. 22:22
Jedna ze zajímavých věcí hned v první třetině studia DAT, byl pro mě data scraping. Jako angličtinář jsem zpozorněla už ve chvíli, kdy nás scrapingem v několika videích provedl .... a já začala pochybovat o správné výslovnosti tohoto slova, protože jsem předpokládala, že se jedná o sloveso "to scrap" (výslovnost /skræp/) a to byl hned můj první zásek :). Uznávám, že to je trochu od věci, ale já když na něco kápnu a nevyřeším si to, tak mi to vrtá v hlavě a nemůžu se soustředit na nic jiného. Takže neděkujte, tady je vysvětlení.
Jedná se o sloveso "to scrape" (výslovnost /skreɪp/) a scraping je název pro automatizované získávání strukturovaných dat z webových dokumentů. Doslovný překlad je ale hodně neromantický... "seškrábat, vyškrábat" 🙂
No a o čem to vlasně je?
Pokud se vám při takovýchto print screenech roztřesou kolena,
tak vězte, že já vědět na začátku semestru, že toto zvládnu a dokážu to i pochopit, tak se slavnostně poplácám po ramenou a nechám vypálit oslavnou salvu...
Vypadá to "hůř" než jaké to ve skutečnosti je. Někteří, kteří mě znají lépe, tak ví, že nejsem obří fanda zpracovávání dat. Excelovské tabulky beru jako nutné zlo, v grafech číst neumím a většinou na první dobrou závěry z dat prostě nedám.
ALE!
Stále častěji data zpracovat rychle a automatizovaně potřebuju a data scraping je prostě úžasný nástroj. Když pominu všechny "vážné" a komerční důvody proč DS využít, tak mě napadlo (tento log píšu na apríla), že by data scraping šel krásně využít pro aprílové zprávy: scrapnout titulky zpráv a použít je k vytvoření žertovních článků nebo vtipných komentářů. Prostě parodovat nebo zlehčit aktuální události nebo populární trendy a nakonec zakřičet
A-P-R-Í-L!!!! 🙂
3. log
Jednorožci a zmrzlina
10. 05. 10:05
Studium oboru Design informačních služeb mi do života přináší mnoho nového. A to doslova každý den a nejen mně, ale také lidem v mém nejbližším okolí, děti nevynímaje.
Datová analýza a DĚTI?
V kurzu Data pro design služeb jsme se v květnu zaměřili na vizualizaci dat. Objevila jsem mnoho zajímavých způsobů vizualizací dat a ještě zajímavějších hotových vizualizací (já snad ta DATA vezmu na milost! 🙂 )
V jednu chvíli jsem si prohlížela tuto vizualizaci dat,
když
do pokoje vešly děti (ještě neumí číst) a jakmile spatřily obrázek na monitoru mého notebooku, tak začal výslech. "Mami, to je mapa ostrova jednorožců? 🦄🦄🦄 A ty modré části jsou diamantová jezera a ty červené pospojované puntíky jsou cesty, kterými jednorožci nejčastěji vyráží na návštěvy svých kamarádů?"
Nebo: "Mami, ty barvy znamenají jakou zmrzlinu 🍦🍦máme nejraději?"
Vysvětlila jsem jim, že obrázek souvisí s knížkami, a že ten, kdo jej vytvořil chtěl vědět a vidět, jaká slova v názvech knih autoři (fantasy) knih používají nejčastěji. A že barvy znamenají podobná témata v názvech knih.
Tím jsem jim sice trochu zkazila příběh o jednorožcích a zmrzlinách, ale mně došlo, že když děti vidí hezký obrázek, který je zaujme, mají hned v klobouku milion různých příběhů, které se k obrázku mohou vázat a podobně to je i s námi dospělými.
Data mohou být prezentována poutavě a zajímavě. Jejich vizualizace může vyvolávat nadšení a zájem prozkoumat je víc do hloubky a nemusí to být jen "nudné" sloupcové grafy. Současně ale prezentace dat může být manipulativní nebo zavádějící, či na první pohled nesrozumitelná. Ve všech případech je ale skvělé naučit se data prezentovat tak, aby byla správně pochopená. I to je jedna z klíčových dovedností designéra služeb.
A o čem tedy skutečně tato duhová vizualizace je?
Vizuál ukazuje četnost slov v titulech fantasy knih. Nejčastějším slovem ve všech názvech je slovo KOUZLO (MAGIC). Následují slova OHEŇ, TEMNOTA, ČERVENÁ a KREV. Obecně jsou výrazy týkající se nepříjemných věcí častější než výrazy týkající se pozitivních aspektů. Každá ● představuje jednu knihu. Znak ⌒ spojuje knihy stejného autora. Oblasti podobných témat v názvech byly zvýrazněny barevnými oválnými plochami a odpovídajícím pojmem. Rozsáhlejší legendu k mapě a samozřejmě i mapu samotnou naleznete ZDE.
4. log
Data is all around us
12. 05. 15:02
Data jsou všude.
Připomíná mi to film Lucy, ve kterém filmaři pracují s myšlenkou, že běžný člověk využívá pouhých 10 % kapacity svého mozku, a ve kterém Scarlett Johansson "díky" speciální droze během pár hodin dokáže využít 100 % svého mozku, což se ale ukáže jako destruktivní pro její fyzické já....
Faktem ale zůstává, že data jsou v našich životech každý den a téměř ve všem. Když pomineme klasické případy, ve kterých s daty vědomě pracujeme v práci či v podnikání, pak tu máme data například o tom, jak často naše rodina vytřídí odpad nebo kolik času strávíme venku nebo kolik peněz utratíme ročně za vanilkovou zmrzlinu a kolik kalorií díky tomu přijmeme a v jakém poměru se nám vanilková zmrzlina podepíš nejen na našem bankovním účtu, ale také vzhledu :).
V průběhu studia tohoto předmětu Data pro design služeb jsem narazila na mnoho zajímavých vizualizací dat a v tomto posledním logu mého datového deníku bych se s vámi chtěla o některé z nich podělit.
Mapování problémů stárnoucí Evropy může být něžné
Zdroj: Visualizing Ageing - Issue mapping for an ageing Europe
PES nebo KOČKA? Oblíbenost ve světě podle zemí. Jak to máte vy?
Zdroj: Popularity across countries
Data jako umění, zdroj příjmů i edukace - Patchwork Kingdom
Zdroj: Patchwork kingdom
Stay tuned! ♥
Zajímá tě moje cesta za DESIGNEM informačních služeb?
Chceš se mnou spolupracovat na designu svých vzdělávacích projektů podle principů designovéh myšlení?
Dej mi o sobě vědět!
Říká se, že na komerčních stránkách podnikatelů a firem sekci "o mně nebo o nás" nikdo nečte.
NENÍ TO PRAVDA
Kdyby existoval jediný člověk, který si tuto sekci na vašich stránkách přečte, pokud se tam dostane, pak jsem to já.
Věřím, že se v celém kosmovesmíru najde minimálně jeden člověk, který si tuto stránku na mém webu taky všimne a možná si něco o mně přečte.
Psaní pro mě vždy bylo nástrojem k uvolnění myšlenek, stresu i štěstí, smutku i euforie. Jazyk je stvořen přesně k tomuto účelu - sdělovat.
A tak budu na těchto stránkách sdělovat střípky ze svého života, protože to je to, proč tu jsme. ŽÍT SVŮJ ŽIVOT.